Zaś rekwizyt realnym przedmiotem, i tak konwencjonalna scena Studentka szuka przygód w Barglow Koscielny teatralna miała zostać zastąpiona realnym miejscem Piersi towarzyskie w Barcino. Która szybko stała się jedną z dwu centralnych postaci ugrupowania, ważnym dla całego środowiska krakowskich Nowoczesnych faktem stało się przystąpienie do GMP Marii Jaremy. Pierwsza jej wystawa miała miejsce w czerwcu 1942 roku w krakowskim Klubie Związku Literatów i była manifestacją sprzeciwu wobec dominującego wówczas malarstwa kolorystycznego. Znany również pod nazwą Teatru Niezależnego, w latach 1940-1941 w Krakowie działał Podziemny Teatr Eksperymentalny. Metaforyczno-ekspresyjny charakter większości wystawionych prac, pokrewnych poetyce surrealizmu, wiązał je z tradycją okupacyjnego Teatru Piersi towarzyskie w Barcino Eksperymentalnego. Kazimierz Mikulski i Jerzy Nowosielski. Następnie u Magdaleny Stryjeńskiej, przedstawienia grupy Kantora odbywały się w mieszkaniach prywatnych najpierw u Ewy Siedleckiej. W inscenizacji Powrotu Odysa Wyspiańskiego pojawiły się jak pisała w "Polskim Życiu Artystycznym" Anda Rottenberg "wszystkie niemal praelementy sygnalizujące kierunki dalszych poszukiwań Kantora", zaś "anektowanie realności, zapoczątkowane w teatrze okupacyjnym, stało się zasadą i metodą postępowania artystycznego" w teatrze Cricot 2 założonym przez Kantora w 1955 roku. Twórcami Podziemnego Teatru Eksperymentalnego byli młodzi krakowscy plastycy, którzy już w latach okupacji, wraz Piersi towarzyskie w Barcino z kilkoma kolegami, jeszcze pod koniec okupacji stowarzyszyli się w Grupie Młodych Plastyków. A współpracowali z nim Tadeusz Brzozowski. Jego pracami kierował Tadeusz Kantor. Oparte o zdobycze teatralnej awangardy, teoretyczne założenia Kantora, spiritus movens podziemnego przedsięwzięcia, kierowały się ku przełamywaniu tradycyjnych form scenicznych, co nabierało dodatkowego znaczenia wobec rzeczywistości wojennej, a było także konsekwencją korzystania z doświadczeń przedwojennego teatru plastycznego Cricot Józefa Jaremy. |